שחרזדה

קונדום ביד אחת וכוסית ויסקי בשניה. לחבורה של המלחין מוריס רוול קראו "חוליגנים". הרבו לבקר בבתי זונות ולהשתכר. אילו כתבתי את הביוגרפיה שלו כך הייתי מתחיל: אבל רגע, דילגתי על משהו.

אפילו בתקופות הכי נמוכות שלי, העדפתי להישאר בבית ולהקשיב לרדיו כששידרו מוסיקה בנגינת הפסנתרן ארטורו בנדטי מיכלאנג'לי, במקום לנסוע לתחנה המרכזית בתל אביב לקנות מנה.

אורי דרומר סיפר לי שכנער גנב מספריית בית הספר שני ספרי שירה של רוני סומק. אמרתי לרוני שאין מחמאה יותר גדולה.

בשירות מילואים ישן בשכם בזמן עוצר, הדליק בעוצמה מדהימה, באמצע רחוב ריק, אחד הקצינים טייפ נייד ושמענו את "שחרזדה", מוסיקה שכתב רימסקי קורסקוב. היה יום סגריר. אבל פתאום הגשם פסק והכחול בשמים גדל וגדל. כוחה של מוסיקה.

המשורר / מתרגם / חוקר התרבות אורי הולנדר כיסח אותי בגלל אהבתי למלחין סרגיי רחמנינוב. כשאמרתי לו "אבל גם מיכלאנג'לי הפסנתרן הנערץ עליך הקליט מוסיקה שלו", הולנדר אמר: "על זה אני לא סולח לו".

את סיבות אהבתי את רחמנינוב אשאיר לפעם אחרת. בינתיים אני שם בקומפקט דיסק את הקונצ'רטו הרביעי לפסנתר של רחמנינוב בביצוע מיכלאנג'לי. כשאני מקשיב לנגינתו אני רואה גבר שלא כורע על ברכיו כשהוא מציע נישואים. הוא עומד זקוף, אבל מניח בכף ידה של הבחורה את העולם כולו.
כוחה של אהבה.

אבל לפני שאני מכחיל מאוברדוז, אני עובר ליצירה אחרת. הקונצ'רטו לפסנתר של מוריס רוול בנגינת מיכלאנג'לי. גם מפני שאוהב עננים ולא כחול.

אבל רגע. דילגתי על משהו. התפייטתי מספיק בפוסט הזה. אדם ברוך אמר לי פעם: "קובי, אתה משתמש בכל כך הרבה דימויים שאני מתחיל לחשוב שאתה בעצמך דימוי ולא בן אדם". בעצם אני אומר זאת לעצמי ולא אדם ברוך. לכל הרוחות, איך גוף כזה קטן (מטר שישים) יכול להכיל כל כך הרבה ביקורת עצמית קטלנית?

אוקי. נחזור לקונצ'רטו הנ"ל. בגלל שאני לא אוהב לקבל הוראות, אני מדלג על מה שרוול אמר על הקונצ'רטו שלו: "יש בו קלילות. אין בו יומרה למשהו מעמיק ודרמטי". אני מוצא בו כבר בפתיחה לב שבור, איזושהי ישות על שמושיטה אולי לא יד אבל לפחות כמה אצבעות לעזור לצאת מדיכאון, הבנה שאם אתה לא תעזור לעצמך ספק אם עזרה מלמעלה תציל אותך, קריאה להסתכל בעולם שמחוץ לך, יש בו דברים כל כך יפים ומשמחים, ואם תסתכל טוב תדע שמעבר לעולם הזה יש משהו רחב, שלו, נקי, מענג יותר. ואם זו לא חוויה דתית אני לא יודע מה זו חוויה דתית. וכו' וכו' וכו' וכו'.

סגור לתגובות.